úterý 18. června 2013

Malé domky 2 - Domek na přespání

Pokračujeme v sérii článků, kde se s vámi několik rodin i jednotlivců podělí o některé své zkušenosti, jak se bydlí v malém domku. Bydlení v malém je opředeno mnoha mýty a pochybnostmi pramenících ze špatných či nepřesných informací. 
I když není bydlení v malém pro každého, má svá specifika, výhody i nevýhody, zvláštnosti. Kouzlo i ekonomické výhody. Není to o skromnosti, jako spíše rozhodnutí, věnovat domu jen nejnutnější energii a peníze, abych se mohl věnovat více svým zálibám. 

PŘEDSTAVENÍ SE

Jmenuji se Satya a mojí profesí je keramika. Poslední čtyři roky jsem žila v jednom českém meditačním centru, kde jsem měla k dispozici tamější vybavenou keramickou dílnu, ale bydlení zde pro mě bylo finančně náročné. Od jara do podzimu jsem bydlela ve stanu a s blížící se zimou jsem věděla, že pokud tu chci zůstat musím buď začít víc pracovat, abych si vydělala dostatek prostředků na bydlení, nebo vymyslet levné bydlení. A zůstat jsem zde chtěla, vydělávat tolik na bydlení ne. 


MŮJ DŮM

Pronajala jsem si tedy pozemek a na něm začala stavět malý kruhový domek o průměru 4 metry. Protože jsem i dál mohla využívat keramickou dílnu a i sociální zázemí v domě, který byl asi 100 metrů od mého domku (po čas stavby na dluh), jediné k čemu měl domeček sloužit bylo přespávání a vaření.
Domek je jedna místnost, cca 12,5 m2. Je tu postel s úložným prostorem, malá kuchyňka s kempingovým plynovým vařičem, kamna a stůl.
Elektřina je přivedená prodlužkou z blízké garáže, používám ji v podstatě jen na svícení a notebook. Voda v domečku není. Toaleta je venku u domečku a je kompostovací. U domku ještě stojí tři malé stavbičky - jejich podlahu tvoří vždy jedna paleta. Jedna stavbička slouží na nářadí a dvě jsou dřevníky. Spotřeba dřeva za zimu je přibližně jeden tento dřevník. 
Domek je postavený ze slaměných balíků, omítnutý hlínou. Je tedy výborně izolovaný a vzhledem k rozměrům, je vytopený během chvilky. Okna i dveře jsou izolační. 


NÁKLADY NA STAVBU

Většina materiálu použitého ke stavbě je z té louky, kde dům stojí, byl tedy prakticky zadarmo (kameny, hlína, seno). Řadu věcí jsem koupila velmi levně, horší kvality, od lidí z vesnice (dřevo, sláma) nebo je dostala darem (skla do oken, první dveře, pomoc spousty lidí při stavbě...). Ostatní věci jsem si pořídila až časem, když jsem na ně našetřila (nové prosklené dveře na míru, nová kamna, kuchyňskou linku). Hrubá stavba tohoto domečku - do okamžiku kdy jsem tam mohla začít přespávat na zemi na slaměných balících - stála asi 20 tis Kč. V současné době je do domečku investováno asi 70 tis Kč. 




JAK SE BYDLÍ V MALÉM

Tedy pokud se finančních výhod, bydlení v takovém domku týká, ty jsou veliké. Ani pokud se pustím do generálního úklidu, nestrávím jím příliš času:) Vytřídila jsem spoustu věcí, které nebyly důležité. Domek není stavěn jako trvalá stavba. Je obyvatelný od roku 2010 a ještě pár let vydrží, budu-li ho udržovat. Potom z něj zbude hromada kompostu, pár skel, hřebíků a krytina ze střechy, se kterými nějak naložím.
Kdyby v domečku byla voda a kdybych stále žila sama, zůstala bych. Je to malý domek, který je celý vytvořený mnou. V každém kousku je moje nadšení a práce. A dává mi to zpět. Je to místo síly. Jeho nenáročnost mi dává prostor pro spoustu jiných aktivit. 

Protože už ale nežiji sama a můj partner má jiné nároky na bydlení, odstěhovali jsme se. Pro dva už tu nebylo dost místa a pohodlí na dlouhodobější přebývání. Bydlíme teď ve znovu v relativně malém domě (60 m2). A popravdě náramně si teď užívám tekoucí vody přímo v kuchyni a koupelně, která sama odtéká do odpadu. Mám snadněji umyté nádobí i uvařeno, do dílny už to mám jen tři kroky, všechno je pod jednou střechou.

Rozhodně ale zkušenost s jednoduchým a skromným bydlením ve slaměném domečku byla moc hezká. Chtěla jsem žít hodně v přírodě, to se mi splnilo. A pro období, kdy jsem hledala co je podstatné a to je možné "vytřídit" to bylo ideální. Začátek "ve svém a za málo peněz". Zkušenost, že to jde:)